Canva-Nescafe-Cup-Near-Imac-ConvertImage

Employer Branding #2 “Een etentje met mij vanavond?”

Employer branding en verleiding gaan hand in hand. Want u wilt toch dat uw jobs er sexy uitzien om de beste talenten aan te trekken?

 

employer branding

 

 

We zijn aanbeland bij het tweede deel van deze reeks over employer branding. Mocht u het begin gemist hebben, deel 1 Mag ik u een drankje aanbieden? kunt u hier lezen.  Waar waren we gebleven? Ah, ja! U bent erin geslaagd de aandacht te trekken van die begeerde persoon, uw toekomstige talent. Wie durft een date voor te stellen? U natuurlijk! Hoezo, u bent bang voor het eerste afspraakje? Hoe dan ook is het al te laat! U heeft de LinkedIn-screenshot met zijn of haar mooie snoetje al enthousiast heen en weer staan zwaaien voor de ogen van uw collega’s in de ‘ik-voel-het-dit-wordt-onze-toekomstige-collega’-modus.

Ga er dus voor, leg dat afspraakje vast en zet de magie van het virtuele om in een levensechte ervaring!

Het is eng, ik weet het … Maar weet u wat nog enger is? Spijt!

 

Sta eerst en vooral open voor verrassingen …

 

Het afspraakje nadert en u voelt de vlinders al kriebelen in uw buik. Geef maar toe dat u over deze fase van het avontuur al gefantaseerd hebt. De gepassioneerde discussies, de projecten die in teamverband zijn afgeleverd, een vruchtbare samenwerking in een goede sfeer, het bedrijf met succes bekroond. Niet liegen, u heeft er al aan gedacht! Jammer genoeg laten we ons bij de eerste ontmoeting maar al te vaak tegenhouden door oppervlakkigheden. Want misschien is deze man in korte broek en vormeloze trui wel de kandidaat van uw leven! Om daarachter te komen, moet u hem benaderen en vooroordelen achterwege laten. Of laat hém dichterbij komen … Loop geen mooie verhalen mis om de verkeerde redenen. Enkel door diep te graven, kan u verborgen schatten ontdekken. En stop met uzelf zo onder druk te zetten … Het is niet omdat u met hem uit eten gaat, dat u met hem gaat trouwen! Ok, of hem gaat aannemen.

 

Onthaal de andere vervolgens met een wijd open hart …

 

De manier waarop u de andere onthaalt, is belangrijk. Kijk, luister, glimlach en toon oprecht interesse vooraleer u zijn interesse in u probeert te wekken. Wees eenvoudig en aandachtig. Liefde is … het verlangen laten groeien en, onvermijdelijk, het bevredigen. Wanneer het uw beurt is, doe uw bedrijf dan niet anders voor dan het is. Probeer geen dromen te verkopen als u niet kan waarmaken wat u belooft. Schijn heeft geen plaats in het werkgeversmerk. Niemand is dat waard of wil dat. Teleurgestelde medewerkers zijn het ergste wat u kan overkomen. Denk maar aan gedemotiveerde werknemers die minder efficiënt gaan werken, personeel dat ontslag neemt waardoor u vervolgens met een slecht imago zit, klanten die hun interesse verliezen … Een gezonde communicatie is de basis van elke relatie. Leugens horen daar niet bij! Als u daarentegen uw grootste troeven op tafel legt, zal u op een oprechte manier overtuigen. Wees authentiek en echt. Hierdoor onderscheidt u zich het best van de concurrenten en trekt u het juiste talent aan. En dat is misschien wel de persoon die voor u zit!

 

Maar kent u uw troeven eigenlijk? Waaruit bestaat uw DNA? Wat zijn uw sterke punten? Hoe zorgt uw bedrijfscultuur ervoor dat uw medewerkers dag na dag bij u willen komen werken? Een andere tip. Hou uw reputatie in de gaten, u zou wel eens verrast kunnen worden. Zo komt u namelijk te weten wat uw doelpubliek leuk vindt en wat u in de toekomst nog zou kunnen verbeteren.

 

Proficiat! 

 

U heeft uw charmes weten uit te spelen, want zodra thuis aangekomen, wil uw aanbidder of aanbidster u opnieuw zien voor een tweede gesprek. Hoezo? En nu?! Dacht u dat het zo eenvoudig zou zijn? Kom op, we zijn van de oude stempel … U zal moeite moeten doen! Maar niets is onmogelijk. Geduld en tederheid. Geen paniek, we leggen u alles uit in het vervolg van dit artikel (dat volgende week verschijnt). Vergeet intussen niet dat er maar één persoon nodig is om uw leven volledig om te gooien!