employer branding

Employer Branding #3 “Heeft u ‘ja’ gezegd?”

Employer branding en verleiding gaan hand in hand. Want u wilt toch dat uw jobs er sexy uitzien om de beste talenten aan te trekken?

 

 

marque employeur

 

 

 

We zijn aanbeland bij het derde en laatste deel van deze reeks over employer branding.

 

Mocht u het begin gemist hebben, deel 1 “Mag ik u een drankje aanbieden?” en deel 2 “Een etentje met mij vanavond?” zijn uiteraard nog beschikbaar.

 

Waar waren we gebleven? Ah, ja! U heeft een nieuw lief. En u weet het zeker: dit is het talent van uw leven!

 

U heeft alleen nog niet “ik hou van je” gezegd. Hoezo? Bent u bang om u naakt en kwetsbaar op te stellen? Wat als de gevoelens niet wederzijds zijn?! Dat is inderdaad het risico dat u loopt … Maar zoals het Franse refrein gaat: il faut savoir aimer, sans rien attendre en retour, ni égard, ni grand amour, pas même l’espoir d’être aimé… Oftewel, je moet kunnen liefhebben zonder daar iets voor terug te verwachten, geen aandacht, geen grote liefde, zelfs niet de hoop bemind te worden … Trek dus uw stoute schoenen aan en ga ervoor! 

 

Zeg ‘ik hou van je’

 

Aarzelt u toch nog? Hoe kunt u er zeker van zijn dat u zich niet vergist? U bent bang dat u te snel gaat doordat u zo vurig verlangt naar een mooi liefdesverhaal. Luister naar uw innerlijke stem. Diep vanbinnen weet u het … Aan de andere kant, zodra u ‘ik hou van je’ hebt gezegd, is er geen weg meer terug! Wanneer u een contract aanbiedt, engageert u zich om samen een nieuw avontuur aan te gaan.

 

U engageert zich om de gemaakte beloftes na te komen, elkaar lief te hebben en te respecteren in goede en kwade dagen, en om samen uw bedrijf te laten groeien. Maak geen valse beloftes. Wees consequent en eerlijk. Reik zodra het kan uw nieuwe talent alle nodige middelen aan om snel een band te kunnen creëren met het team en vertrouwd te raken met zijn nieuwe omgeving. Geef hem een warm onthaal in uw bedrijf, zodat hij zich thuis voelt en gemotiveerd blijft om samen met u bergen te verzetten!  

 

Vergeet uw vaste waarden niet

 

Door steeds meer terrein te willen veroveren, vergeet u soms degenen die er écht toe doen: uw huidige medewerkers. Zij zijn reeds trouw aan uw bedrijf en willen zich enkel nog meer inzetten om u te helpen in uw ontwikkeling. Daarvoor moeten ze zich nuttig, gehoord en gewaardeerd voelen. Waarom betrekt u hen niet bij de aanwerving van potentiële talenten? De kandidaten zullen zich meer op hun gemak voelen én de aanwerving verloopt een stuk gemoedelijker. Bovendien zullen uw medewerkers zich nog meer gewaardeerd voelen door deze nieuwe verantwoordelijkheid. En dat kan alleen maar positief zijn voor uw werkgeversmerk! Lees ook: “Moet u sympathiek overkomen wanneer u iemand interviewt?” als u zich daarover nog vragen stelt.

 

Bereid de onboarding van uw nieuwe medewerker voor. Onthaal hem of haar zoals het hoort. Voelen dat je verwacht wordt en gewenst bent, heeft een positieve invloed op een nieuwkomer. Voorzie onboarding op alle niveaus en vergeet niet dat de eerste indruk telt. De motivatie is nu op haar hoogtepunt. Hou dat zo door geregeld meetings te organiseren.

 

En uw exen?

 

Tja, daar denken we niet altijd graag aan terug. Maar wat hebben ze gezegd aan het einde van de relatie? Wat dachten ze? Zouden ze u aanbevelen bij vrienden? Nu goed, de metafoor heeft haar grens bereikt … Toch zijn uw ex-werknemers de beste ambassadeurs van uw bedrijf. Enkel zij kunnen uw werkgeversmerk een erg negatieve toets geven. Wees u daar bewust van. Het artikel “Talenten verlaten het bedrijf: wat nu?” kan nuttig zijn om te lezen wanneer u hiermee te maken krijgt.

 

Proficiat!

 

Zo, u bent er! Gefeliciteerd. So happy together …

 

Me and you and you and me. No matter how they toss the dice, it had to be. The only one for me is you, and you for me. So happy together. I can’t see me lovin’ nobody but you. For all my life. When you’re with me, baby the skies’ll be blue. For all my life …  🎶 🎶 🎶  Nog een laatste tip. Het begin van een relatie is een en al passie en enthousiasme. Alles lijkt perfect, idyllisch en fantastisch. Na verloop van tijd sluipt de routine er echter in en neemt ons beetje bij beetje gevangen. Blijf dus voor kleine én grote attenties zorgen!